Přeskočit na obsah

Nejvyšší soud odmítl dovolání Mafry

Nejvyšší soud odmítl dovolání vydavatelství Mafra, a potvrdil tak verdikt, podle kterého má mediální dům vyplatit zdravotní sestře Věře Marešové odškodnění 700.000 korun. Důvodem je nerespektování presumpce neviny při informování o trestním stíhání Marešové. Žena podala žaloby i na další vydavatelství či televize. V součtu vysoudila miliony korun, ne všechny spory jsou již pravomocně ukončené. NS rozhodoval o dovolání Mafry neveřejně, výsledek sdělila Markéta Fikoczková, mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 5, který se případem zabýval jako první instance.

Mafra je součástí koncernu Agrofert. Vydává deníky Mladá fronta Dnes, Lidové noviny či Metro, spadá pod ní i zpravodajský portál iDNES.cz či Lidovky.cz.

Zdravotní sestra, která čelila obžalobě z vražd, avšak byla plně osvobozena, po Mafře požadovala 6,7 milionu korun. Média podle ní neinformovala o kauze korektně a mohla ve čtenářích vyvolat dojem, že je vinna. Titulek jednoho článku zněl „Zabíjela, aby si ulehčila práci“. Podle pravomocného verdiktu Mafra skutečně v desítkách mediálních výstupů porušila presumpci neviny, soudy to přičítaly „nezdrženlivosti“. Podle odvolacího Městského soudu v Praze ale těžiště odpovědnosti za újmu Marešové leží na státu.

Za nezákonné stíhání dostane Marešová od státu 2,27 milionu korun plus úroky. Odškodnění značně převyšuje běžně přiznávané částky. Ministerstvo dobrovolně vyplatilo milion, zbytek žena vysoudila.

Marešová čelila obžalobě z vražd šesti pacientů v rumburské nemocnici. Obžaloba tvrdila, že v letech 2010 až 2014 podávala pacientům silné dávky draslíku, po kterých jim selhalo srdce. Navrhovala doživotí. Soudy ale ženu pravomocně osvobodily, protože nebylo prokázáno, že se skutky staly. V mezičase o kauze intenzivně referovala média.

Například mediální dům CNC, který mimo jiné vydává deníky Blesk a Aha, musí ženě podle pravomocného rozsudku zaplatit 900.000 korun. Ve sporu s TV Nova soud ženě přiznal 1,2 milionu korun. Od Vltava Labe Media získala 250.000 korun. S vydavatelstvím Economia uzavřela mimosoudní dohodu, její podobu strany nezveřejnily.

Televize Prima má Marešové zaplatit 600.000 korun. Loni v září o tom nepravomocně rozhodl Obvodní soud pro Prahu 8.

TZ

Zdroj: eGOVERNMENT NETWORK NEWS

Zdroj: B2B NETWORK NEWS

Generated by Feedzy