Přeskočit na obsah

RECENZE SIFU

Vývojářské studio Sloclap na PS5 showcase během léta 2020 představilo nenápadnou indie rubačku Sifu, která slibovala propracovaný soubojový systém a náročnou hratelnost spojenou s unikátními mechanikami. Velké ambice, které muselo studio naplnit rozhodně nenechávaly svět na pochybách, že by se tu mohlo kutit něco výjimečného. O to větší tlak však na vývojáře byl. Jak se nakonec malé studio se svojí nelehkou úlohou popralo si rozebereme nyní.

Cesta za pomstou…

Příběh hry Sifu je poměrně prostý. Začíná za deštivého večera, během kterého vnikne skupinka bojovníků do chrámu školy kung-fu. Jak se ukáže, jde o bývalé studenty mistra, který je ale zavrhnul. Teď už není jiné cesty, mistr musí zemřít a jeho malý syn zdánlivě také. Díky vzácnému předmětu, který má v rukou však může přelstít i smrt samotnou a na rozdíl od svojí rodiny, on se později probouzí. Pokračuje v tréninku a chce vykonat pomstu na těch, kteří za zničením jeho domova stáli.

Při průchodu hrou budete plnit různými předměty detektivní tabuli, která vám bude nápovědou pro to, co jste již našli, co vám ještě chybí a jaké předměty a další věci ve hře jsou spolu spojené. V každé z pěti úrovní hry lze najít asi mezi patnácti až dvaceti předměty, které vám pomohou poodhalit nové informace, ale také třeba odemknout zkratky, se kterými se k bossům dostanete snáze. Ne vždy je však možné vše najít již při prvním průchodu úrovní a hra tak přidává další význam tomu, že v jednotlivých úrovních se rozhodně neobjevíte pouze jednou. K tomu se ale detailněji dostaneme později.

Upřímně, k příběhové složce toho není o moc více co říct. Snad jenom to, že ve hře lze dosáhnout i alternativního (nebo spíš pravého, leč skrytého?) konce. Jak to ale udělat, či co obsahují vám rozhodně prozrazovat nebudu. Celá linka slouží jen jako velmi jednoduchá kulisa, abyste měli nějaký důvod pro to, co děláte.

Znovu a lépe

Jedním z unikátních prvků Sifu je jednoznačně systém stárnutí, který ve zkratce znamená to, že pokud vás nepřátelé porazí, zestárne vaše postava, abyste mohli v boji pokračovat. Nejdříve o rok, pak o dva, pak o čtyři a číslo se takto neustále násobí. Co to pro vás znamená? No jednoduše to, že každou úroveň hry musíte vypilovat tak dobře, až ji projdete s přijatelným věkem, který bude příslibem toho, že hrou projdete. Až při mistrovském ovládnutí tak budete schopni pokračovat dále. A pokud se k tomu odvážíte dříve, budete mít v dalších úrovních velký problém.

Důležitá otázka ovšem je, co vlastně budete muset tak mistrně ovládnout. A odpověď je poměrně jednoduchá. Propracovaný bojový systém plný vychytaného kung-fu. Vaše útoky, to je celkem jednoduchá písnička. Ne že byste nemohli používat propracované kombinace útoků, které budou efektivně likvidovat vaše nepřátele, ale vystačíte si i s jednoduššími kombinacemi útoků. Naproti tomu vaše úhyby, vykrývání a odrážení útoků musí být tak precizní, až se vám z toho budou kroutit prsty.

Začínáte ve dvaceti letech jako již trénovaný kung-fu bouchač, který se s radostí pustí do křížku s kýmkoliv. To ale neznamená, že je neporazitelný. Ve skutečnosti stačí pýr úderů od nepřátel a již uvidíte obrazovku s lebkou, která váš věk zvedne na vyšší cifru. Každý zásah nepřátel bolí, ale naštěstí můžete zdraví získávat zpět právě tím, že je budete porážet a k tomu vám odměnou navíc bude i animace zakončující váš souboj. Těch je ovšem jenom pár a po určité době se vám tak mohou trošku začít zajídat.

Kromě svých životů si ještě budete muset hlídat svůj postoj. Něco jako je energie používaná na vykrývání. Ve chvíli kdy do vašeho krytu ovšem budou nepřátelé posílat jeden úder za druhým začnete mít zásadní problém. Jakmile totiž naplní ukazatel této energie, rozhodí vás a budete zcela otevření vůči nepřátelským ranám. Pak už je jenom krůček k oné obrazovce s lebkou. Totéž ovšem můžete způsobit i svým nepřátelům, a to i tím, že budete jejich údery odrážet. Mechanika parry je v Sifu hodně precizní a bude vás nutit se dlouho učit movesety každého nepřítele. Jinak totiž jenom těžko v tomto prostředí přežijete.

Hra funguje stylem roguelike, což znamená, že pokud jednou skončíte, o leccos ze svého postupu hrou přijdete. V první řadě to budou veškeré dovednosti, které jste neodemknuli permanentně. Jejich odemykání má navíc háček i ve vašem věku. Jsou totiž rozdělené do několika vln. Některé dovednosti tak lze odemykat jenom do 29 let, další do 39 a takhle to pokračuje. Kromě speciálních dovedností odemykáte také perky, díky kterým můžete mít větší poškození prostřednictvím zbraní, větší odolnost vůči ranám nepřátel, nebo třeba více energie pro speciální útoky. Právě ty jsou ostatně věcí, která vám průchod hrou může výrazně usnadnit.

Nepřátelé se s vámi v Sifu nebudou ani chvilku mazat. Především někteří bossové dokáží být opravdu tvrdým oříškem. Jejich pohyby jsou mnohdy poměrně těžce předvídatelné a musíte je pečlivě studovat. Tady opravdu s bojem na náhodu jenom těžko budete schopní obstát. A to je dobře. Sifu totiž na svojí obtížnosti staví výborně a procházet jednotlivá kola klidně i několikrát za sebou vás nebude vůbec trápit. Je to totiž stále zábavné, stále se zlepšujete a učíte něco nového. Takhle si užívat umírání, to se mi již dlouho nestalo.

Stylové se vším všudy

Průchod touto hrou vám bude zpříjemňovat také to, že vývojáři sáhli k jednoduššímu, ale originálnímu grafickému stylu. Do něj se během chvíle vžijete a ano, některé modely se neustále opakují, ale nepůsobí to ani trochu rušivě. Obzvláště stylová je navíc v kombinaci s perfektně vypadajícími útoky doplněnými efekty jako je zpomalení při některých úderech a také precizní zvukové efekty. Za pochvalu navíc stojí také samotný hudební doprovod hry, který výborně dokresluje atmosféru a míří jednoznačně směrem ke kořenům kung-fu.

Verdikt

Sifu je vynikající poctou pro všechny fanoušky bojových umění a akčních her. Odměňuje hráče za každičký kousek pokroku, který udělají a vždy je kam se posouvat. Výzvu nepředstavuje jenom hru dokončit, ale také splnit všechny výzvy, které nabízí, což dokáže příjemně nastavit jinak poměrně krátkou herní dobu. Ta je za mě ostatně nejslabší stránkou Sifu. Za cenu přes tisíc korun si totiž na obyčejný průchod hrou užijete jenom kolem pěti, možná o něco více hodin. To samozřejmě závisí také na vaší šikovnosti.

8/10

Plusy

Vynikající bojový systém