Search
Close this search box.

RRTV: Analýzy prezidentských předvolebních debat porušení zákona nezjistily

[[{“value”:”

Analýzy předvolebních debatních pořadů před loňskou lednovou volbou prezidenta republiky, které si zadala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), nezjistily porušení vysílacího zákona, pokud jde o dodržování pravidel objektivity a vyváženosti. Vyskytla se dílčí pochybení moderátorů, někteří hosté mluvili více, ale to se podařilo vysvětlit. Uvedla to Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ve své zprávě o činnosti, kterou předložila poslancům. Voliči loni vybírali už potřetí hlavu státu v přímé volbě. Zvítězil bývalý vysoký představitel české armády a NATO Petr Pavel nad někdejším premiérem a předsedou opozičního hnutí ANO Andrejem Babišem.

„V pořadech na všech monitorovaných programech byla zaznamenána dílčí pochybení moderátorů, případně nepoměr mezi promluvami jednotlivých hostů či počtem a kritičností moderátorských výpovědí, které na jednotlivé hosty směřovaly. Tyto momenty však byly analyticky uspokojivě vysvětleny,“ stojí ve zprávě.

Většina stížností, které v této souvislosti RRTV obdržela, se podle zprávy týkala rozdělení kandidátů před prvním kolem volby na základě předvolebních průzkumů. Česká televize pozvala do debaty všechny kandidáty, ale těm favorizovaným poskytla víc prostoru, zatímco další dva provozovatelé vysílání rozdělili kandidáty do dvou samostatných debat, popisuje zpráva. Rada v tom u hodnocených pořadů neshledala porušení zákona. Konstatovala však, že model, který vede k rozdělování kandidátů na slabší a favorizované podle volebních výzkumů, může poškozovat nebo naopak zvýhodňovat některé kandidáty.

Rada si nechala zpracovat analýzy jednak v bezprostřední reakci na podněty diváků i subjektů, které se cítily poškozeny a jednak zadala zpracování analýz předvolebních debat s kandidáty i dalších pořadů s předvolební dramaturgií. Šlo o debaty na kanálech ČT1, ČT24, Nova, Prima, CNN Prima News, Český rozhlas Radiožurnál a ČRo Plus. Analýzy měly za cíl zjistit, zda provozovatelé dodrželi povinnosti ohledně objektivního a vyváženého informování podle vysílacího zákona.

Například po Superdebatě, kterou vysílala Česká televize 8. ledna, oznámilo opoziční hnutí SPD, že na debatu podá stížnost k RRTV. Televize podle místopředsedy SPD Radima Fialy nepostupovala objektivně, vyváženě a nezaujatě. „Považujeme způsob průběhu debaty za nezákonný skutek s cílem poškození všech ostatních kandidátů, kteří kromě dvou neměli možnost mluvit o svých prioritách a programových věcech,“ řekl tehdy. Rada ale konstatuje, že v této debatě zásady objektivity a vyváženosti porušeny nebyly.

Před druhým kolem volby se Babiš s Pavlem utkali v další debatě ČT, která se uskutečnila v budově Národního muzea v Praze. Babiš vyvolal pozornost svými výroky ohledně spojeneckých závazků Česka, když řekl, že by neposlal Polsku a pobaltským státům na pomoc vojáky, pokud by je napadlo Rusko. Za svá slova poté čelil kritice. Později na sociálních sítích výroky korigoval s tím, že by závazky v případě napadení spojenecké země „pochopitelně dodržel“. Ve Sněmovně také kritizoval moderátora tehdejší debaty. „Analýza pořadu ani v tomto případě neodhalila možné porušení zákona,“ stojí ve zprávě RRTV.

Vysílací rada uvádí, že monitoring nezjistil porušení pravidel ani u relací Interview ČT24, Interview speciál a Hyde Park s kandidátem na prezidenta. Zvýhodňování nebo nezvýhodňování kandidátů neshledala rada ani v debatách TV Nova, TV Prima a CNN Prima News. Také Český rozhlas splnil podle rady požadavky na objektivitu a vyváženost a dodržel ustanovení zákona o vysílání.

TZ/ČTK

Zdroj: eGOVERNMENT NETWORK NEWS“}]] 

​ 

Zdroj: B2B NETWORK NEWS